čtvrtek 23. února 2017

Elementum


Elementum je kniha od mladého autora Jiřího Dittricha, kterému velmi děkuji za věnování recenzního výtisku :).

Kniha spadá do klasického žánru YA fantasy, tudíž je spíše pro mladší čtenáře. Abych pravdu řekla, byla jsem na knihu opravdu zvědavá, protože jsem na ni zatím nikde nenašla vyloženě negativní recenzi, a tak jsem se do ní pustila brzy po obdržení výtisku.

Už když jsem četla anotaci, námět mi přišel známý, ale nemohla jsem si vzpomenout, kde už jsem něco podobného viděla či četla. V průběhu knihy jsem měla takový pocit mnohem silnější a nakonec jsem si vzpomněla, co mi kniha připomíná. Možná znáte seriál či filmové zpracování „Avatar - poslední vládce větru.“ Ano, námět je podobný, ovšem na druhou stranu je třeba říct, že v knize bylo také spoustu originálních prvků.

Například se mi líbil svět Mioryvců. Autor popsal jejich historii velmi srozumitelně, takže není problém se vyznat v jednotlivých postavách nebo v určitých událostech. Samotný svět není příliš složitý, proto je též jednoduše představitelný, a  vy si můžete lépe užívat děj. Navíc byla všechna místa popsána téměř na metry, což také představu konkrétní věci nebo místa příjemně zjednodušuje i když mě to místy lehce rušilo.

Nápad Srdce tepajícího podzemí místo slunce se mi líbil asi nejvíce, dodávalo to knize něco zajímavého, originálního.  Představa podzemního města s několika vesnicemi, kde každý ovládá jiný element, nejsou zde žádné technologie a lidé spolu přesto vychází, je milá a romantická (když nepočítáme padoucha snažícího se ovládnout říši). Svět kde jsou lidé spojeni s přírodou, umějí si zapálit oheň bez použití jakéhokoli přístroje či otevřít dveře pouhou myšlenkou, pomocí vzduchu.

Musím ale vytknout pár korekturních chyb, na které by se nakladatelství mělo příště lépe zaměřit (např. jedna nepřehlédnutelná 7 v textu), ovšem chápu, že vzhledem k rozsáhlosti textu se nedají vymazat úplně všechny chyby. Ze začátku byly věty možná trochu kostrbaté, avšak srozumitelné a i když jsem narazila na pár věcí, které bych sama napsala asi trochu jinak, knize to nijak extra nepřekáží. Nebuďme příliš skeptičtí, jelikož na autorskou prvotinu, to rozhodně není špatné. Navíc má kniha opravdu krásnou a zajímavou obálku a jak už se mi autor zmínil v rozhovoru, líbí se mi, že na ní s nakladatelstvím spolupracoval.


Naproti tomu, že bych knihu zařadila spíše k průměru, kniha mě bavila.  Doporučuji ji ale spíše mladším čtenářům nebo pokud si chcete přečíst lehčí knihu, která není příliš složitá na čtení. Zápletka je celkem poutavá. Sice to není vyloženě typ knihy, kde se něco děje na každé straně, ale jak už jsem řekla, díky pěkným popisům si můžete víc užívat děj a nemusíte se tolik soustředit na detaily. Konec je samozřejmě otevřený pro další pokračování, které bych si určitě také ráda přečetla a doufám, že se ho podaří autorovi vydat :).

Hodnocení: 🌟🌟🌟

Žádné komentáře:

Okomentovat